>> Se alla verk från utställningen
Galleristen Helle Knudsen har samarbetat med Lisa Larson (f.1931, Härlunda) i snart 40 år. Den senaste utställningen visades hösten 2008. Nu, 16 år senare, återvänder hon till galleriet med utställningen Unikat. Originalverken i utställningen sträcker sig tillbaka till 1976 och ger dig som besökare en unik möjlighet att följa Larsons konstnärliga resa. Varje verk berättar en historia och tillsammans skapar de en mångfaldig och imponerande samling.
Lisa inledde sin yrkesbana på 1950-talet. Hon utbildades vid Slöjdföreningens skola, nuvarande Högskolan för Design och Konsthantverk, i Göteborg 1949–54 och upptäcktes av Stig Lindberg när ett av hennes verk vann pris i en skandinavisk designtävling. Han bjöd in henne att arbeta i ett år vid Gustavsbergs Fabriker, där han var konstnärlig ledare. Hon stannade kvar i tjugosex år.
Med sin konstnärliga frihet i behåll utvecklade hon en stor expertis i att skapa starka former lämpade för formtagningsprocessen. Det tekniska stödet på fabriken var sådant att Lisa kunde föreslå nya recept för leror och glasyrer vilket medverkade till att hon kom att utmärka sig som en av de mest innovativa svenska keramikerna under efterkrigstiden.
Lisa har gjort konstnärliga gestaltningar i offentlig miljö på bl.a. Lundbyskolan och Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, Nacka Sjukhus och Bergshamraskolan i Solna. Hon finns representerad på Nationalmuseum och Nordiska museet i Stockholm, Röhsska museet i Göteborg samt museer i Norge, Italien, Österrike, Tyskland och Japan.
Press:
Lisa Larson, Äppelplockare, 1982. Stengods, 25,5 x 6,5 x 6,5 cm
Lisa Larson, Utsträckt ben, 2002. Stengods, 17,5 x 20 x 11 cm
Lisa Larson, Sängsamtal, 1999. Stengods, 15 x 23 x 15 cm
]]>
Galleri Helle Knudsens konstförening, Konstsällskapet Våga Se, ger varje år ut flera stipendier till lovande konstnärer. 2022 mottog Marielle Göthberg, Kiwa Saito och Mathias Höglund stipendier och nu presenteras de i en stipendiatutställning på galleriet.
Vernissage i konstnärernas närvaro, onsdagen den 6 december kl. 17-19. Varmt välkommen!
>> Se alla verk från utställningen
Mathias Cyrus Höglund är född i Gävle 1990. Idag bor han och är verksam i Stockholm. Höglund erhöll sin Bachelor från Malmö Konsthögskola 2019 och sin Master från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 2022.
Höglunds målningar består av färgfält kombinerat med måleriska gester och starka kulörer. Varje gest och markering värderas lika mycket för uppbyggnaden av bilden. Målningarnas tillkomst sker både intuitivt och metodiskt för att få färgfälten och gesterna att samsas i bildrummet.
Motiven startar som externa teckningar som sedan förs över till duken där de möts av nya problem, färgen. Någonting som kan ställas autonomt till det ursprungliga motivet. Han håller ofta kvar vid ett motiv länge och samma motiv återkommer ofta ett flertal målningar, som om de var olika tagningar från samma scen. Sin eklektiska estetik och förhållningssätt påminner om de abstrakta expressionisternas, men han vänder det mot sig själv och sin samtid. Detta för att försöka bygga på, utmana och samtala med konsthistoriska troper och traditioner.
Kiwa Saito är född 1981 i Tokyo, Japan. Hon bor och är verksam i Höganäs. Hon är utbildad vid bla. Steneby Institutionen för Konsthantverk och Design samt Nyckelviksskolan med inriktning textil och form.
Saitos konstnärliga verksamhet har de senaste åren fokuserat mest på broderi. Det är en konstform som för henne är meditativ samtidigt som den pågår fysiskt. Hon använder istället för papper och penna huvudsakligen tyg och tråd för att ge uttryck för sitt konstnärskap. Tekniken ger henne frihet att arbeta på vilken plats som helst under olika långa perioder. Hon har flyttat en del men det har aldrig påverkat hennes arbetsprocess. Broderiet är långsamt och tidsödande. Materialet är mjukt och levande och föder känslor och bjuder på en mängd möjligheter.
Genom sitt broderi nedtecknar hon både sitt livs allvarliga och glada stunder. Sitt tidigare huvudprojekt var en broderad dagbok som hon arbetat med i 10 års tid, från december 2010 till december 2020. Varje år delas upp i rullar och en rulle blir mellan 25-36 meter lång när den är färdig.
Marielle Göthberg är född 1998 och bor och är verksam i Köpenhamn där hon just nu studerar vid Det Kongelige Danske Kunstakademi och tar sin master 2026. Sin Bachelor erhöll hon från samma konsthögskola 2022.
Göthberg arbetar med stämningen av saknad och otrygghet. Med sin uppväxt på den engelska, sörmländska och östgötska landsbygden i ständig åtanke, arbetar hon å ena sidan med ensamheten och tomheten i landskapet. Å andra sidan med tryggheten och värmen i känslan av att längta. Människans närvaro manifesteras diskret i en planterad rosenbuske, ett elektriskt ljus, en nedtrampad stig, en kanal eller ett hus. Hennes främsta medium är måleri, teckning och koppartryck, där materialet själv har en lika stor poetisk inverkan på verket som motivet. Strukturerna i måleriet vittnar om hennes vana vid att teckna, och ljusspelet i teckningarna vittnar om hennes kärlek till måleriet. Hon arbetar emellanåt installatoriskt där uttrycken i olika tekniker och medier framhävs i förhållande till varandra.
]]>Utställningen Meridian är Lukas Cornix tredje separatutställning på Galleri Helle Knudsen och presenterar ett energifyllt måleri med mångbottnade narrativ. Svåråtkomliga terränger, förtäckta scener och fragmenterade subjekt. Det finns antydningar och ledtrådar, men inga direkta svar.
De senaste två åren har hans måleri främst skett på papper. Det är gynnande då det passar hans praktik och process. Cornix arbetar väldigt snabbt och intuitivt. Men framförallt är det viktigt för hans undersökande av blandtekniker och de måleriska gesterna han söker. Han vill närma sig ett måleri där han kombinerar de avancerade och kravlösa gesterna.
Måleriet jag söker äger rum utanför målningarna. Idéer som föds ur marginalerna. Fläckar och färgstänk som uppstår på ateljéväggar. Udda kombinationer av de medium och slumper som sker på paletter. Det är ett oerhört ärligt måleri som anknyter till grunden för mitt konstnärskap: skaparglädje. - Lukas Cornix
Lukas Cornix är född 1993 i Växjö. Han bor och arbetar i Malmö där han 2022 erhöll sin Master från Konsthögskolan i Malmö. 2019 tog han sin kandidat från HDK-Valand i Göteborg. Utöver sina två tidigare utställningar på Galleri Helle Knudsen, har han även visats vid bl.a. Vandalorum, Galleri 21 (2022, med Jesper Thour och Björn Camenius), Galleri Arnstedt (2023, med Rebecca Larsson, Ivan Nylander och Amund Öhrnell). Han har mottagit stipendier från Erik Erikssons stiftelse, Eva & Hugo Bergmans minnesfond och Växjö kulturstipendium.
Press:
>> Spontanmåleri i skiktad form
Dan Backman, Omkonst, 17 november 2023
Johan Engqvist (f.1990) bor och arbetar i Göteborg. Hans målningar följer en icke-hierarkisk struktur, där alla motiv värderas lika. Kompositionerna är ofta mönsterbaserade och saknar ibland helt tydliga fixpunkter och centralperspektiv. Resultatet är en samling verk som undviker tydlig kategorisering och existerar någonstans mitt emellan figuration och abstraktion.
Engqvist använder sig regelbundet av en dekorativ estetik och ett sentimentalt laddat bildspråk, ofta med ursprung i den domestiska sfären. Dessa samsas med diverse konsthistoriska referenser. För Engqvist fungerar denna sammanblandning av visuell information dels som ett sätt att utmana konsthistoriska hierarkier såväl som föreställningar om god smak, dels som ett sätt vidga den egna uppfattningen av vad måleri kan vara, göra och innehålla.
Engqvist erhöll sin masterexamen i fri konst vid konsthögskolan Valand. Han är tidigare utbildad vid Umeå Konsthögskola. 2021 mottog Engqvist galleriets konstförenings, Konstsällskapet Våga Ses, stipendium i Fri Konst. 2022 mottog han konstnärsnämndens ettåriga arbetsstipendium.
Tidigare separatutställningar
2023 - Floralia, Detriti Gallery, Göteborg
2022 - Life in the interior, WeCollect Gallery, Madrid
2022 - In being open to surroundings aesthetic possibilities arise, Galleri Helle Knudsen, Stockholm
2021/2022 - Ornamentering, Vänersborgs Konsthall
2021 - NSFW/Svilova, Göteborg
Essä av Sara Arvidsson, frilansande konstkritiker och skribent:
- Ibland pratar jag med människor som inte längre kan läsa böcker. Den högteknologiska tillvaron har gjort dem rastlösa och ointresserade av allt som inte ger dem ögonblickliga kickar. I sådana stunder tänker jag att samtiden kännetecknas av högeffektiv ineffektivitet: inget får lov att vara långtråkigt, och just därför blir allt långtråkigt. Bildkonsten drabbas på ett liknande sätt. Att gå till en utställning och stanna kvar i timmar, för att uppleva dess nyanser utan att ta en enda bild i syfte att lägga upp på sociala medier, har blivit ovanligt. >> Läs hela essän
Utan titel, akryl på duk, 120 x 115 cm
]]>Tomas Nanne Sandberg är född 1977 och bor och är verksam i Stockholm. Sandberg har måleriet som sitt främsta konstnärliga medium, men har en bakgrund inom graffitikonsten och tillhör den 2:a generationen av graffitimålare i Sverige. Hans verk framstår ofta som ett senmodernistiskt landskapsmåleri och skildrar platser med en tydlig identitet i tid och rum. En hyllning till förortsmiljöerna där konstnären själv växt upp och varit verksam.
I mitt måleri och i mitt liv i allmänhet har det alltid funnits kärlek och intresse för tidspinade betongväggar, primärblå tågvagnar och tomma förortstorg. Jag har alltid sett dessa platser genom ett romantiskt filter och deras ytor, former och färger viskar tätt i mitt öra. Jag ville måla en kärlekshistoria för att hylla dessa urbana miljöer som jag besökt genom mitt minne eller sett passera förbi i periferin och fästa dem i tiden genom mitt måleri. Målningarna har slitits över tid, målats över gång på gång, glömts bort och hittats igen för att återuppstå, bearbetade och starka, precis som de miljöer jag skildrar. – Tomas Nanne Sandberg
M-line Romance, 2022, olja på duk, 130 x 200 cm
Konstnären Tomas Nanne Sandberg i sin ateljé
Tomas Nanne Sandberg
Utbildning
2004-2009 Konstfack, Stockholm
2001-2003 Nyckelviksskolan, Stockholm
Separatutställningar i urval
2023 Galleri Helle Knudsen, Stockholm
2018, 2016 Galleri Lejon, Kalix
2018 Väsby Konsthall
2018, 2017 Lux Paviljongen, Örebro
2016 Edsvik Konsthall
2014 WerksattWerksatt, Düsseldorf
Deltagit i flera samlingsutställningar i Sverige och Storbritannien.
Offentliga utsmyckningar
2017 Gennevilliers, Paris, Mural
2017 Jaurès, Paris, Mural
2007 Olofströms Kommun
1997 Sollentuna Kommun
Tomas Colbengtson is Sámi, born (1957) and grew up in the small village of Björkvattnet near Tärnaby, Sweden, just south of the Arctic Circle. In his artwork, he asks how the colonial heritage has changed Indigenous lives and landscapes of the Sámi and other Indigenous peoples. He struggles to revitalize his mother tongue, the South Sámi language. He works with visual art, using Sámi history and collective memory as the source of his art.
Jan Erik-Lundström - curator, art historian and writer: The exhibition continues the artist’s persistent mining, mapping and untangling of colonial history, uniting personal and collective perspectives. Colbengtson’s exploratory impulse–unfolding and unveiling Scandinavian domestic colonialism and trailing the historical destinies of the South Sámi people, language and culture–maintains a decided focus on the South Sámi experience.
For more information and a complete list of the artworks shown at the art fair, please contact the gallery: sara@gallerihelle.com
Splash, screen-printed oil paint on aluminum, 71 x 128 cm
Ceremonial drum / Gievrie, Screen-printed oil paint on reindeer skin, brass, 92 x 68 x 5 cm
Mountain / Vaerie, screen-printed oil on polycarbonate, 80 x 125 cm
Curtain / Gaptjedh, screen-printed oil paint on polycarbonate, 51,5 x 100,5 cm
Cultural Heritage I, screen-printed oil paint on polycarbonate, 68 x 58 cm
Laula, screen-printed oil paint on electroplated aluminum, 53 x 53 cm
]]>Utställningen Blickar mot landskap utforskar landskapet genom fem konstnärers ögon: Ellen Lindström, Victor Hjertén, Kerstin Glamheden, Niamh Flanagan och Magnus Petersson.
Konstnärerna tolkar och gestaltar landskapet genom olika uttryck och tekniker.
Kerstin Glamhedens drömlika, längtansfulla inre landskap möter Magnus Peterssons mörkare skildringar av vinterlandskap och småstäder. Niamh Flanagans mjuka och karakteristiska fantasivärldar möter Victor Hjerténs kallare men vilsamma grafiska omgivningar.
Landskapen möts av blickar från skulpturer av Ellen Lindström. Hennes marmorliknande gestalter skapar känslan av eftertänksamhet och reflektion.
Magnus Petersson, Midvinter, akvarell, 57 x 71 cm
Niamh Flanagan, The disappearing island - fragments of a printed universe, etsning/collage, 30 x 40 cm
Kerstin Glamheden, Afton, olja på duk, 38 x 46 cm
Viktor Hjertén, Vykort från nordväst III, collage/originalform på plåt, monterad på pannå, 21 x 21 cm
Ellen Lindström, Ögonblick, porslin och metall, 28 x 18 x 10 cm
Magnus Petersson (f.1964, bor och är verksam i Växjö). Magnus inspireras främst av naturen och dess väsen. Han försöker skildra en metafysisk mellanvärld han ofta upplever ute i naturen; ljus och stämningar som måste upplevas på plats, skiftningar som knappast går att gestalta. Däri ligger utmaningen. Akvarell och teckning är de tekniker han främst använder sig av.
Niamh Flanagan (f.1979, bor och är verksam i Dublin) är en irländsk grafiker. Efter att hon fått sin examen i Fine Art Print vid National Collage of Art and Design i Dublin arbetar hon nu som studio manager och master printer vid Graphic Studio Dublin. Hennes verk har visats vid bland annat The Printmakers Gallery Dublin, Île d’Hiver, Winter Island Centre Culturel Irlandais Paris, Chester Beatty Library Dublin.
Kerstin Glamheden (f. 1958, bor och är verksam i Falkenberg)Hon är utbildad vid Konstfack i Stockholm och Vestlandets Konstakademi i Bergen, Norge. Hon har sedan 90-talet haft ett stort antal utställningar i Sverige och finns representerad vid bland annat Statens konstråd, Göteborgs Konstråd och ett flertal landsting och kommuner.
Ellen Lindström (f. 1977, bor och är verksam i Göteborg). Efter sin utbildning vid bl.a. Hovedskous målarskola och Kunsthöjskolen på Ärö samt uppväxten i ett konstnärshem har hon hela livet skapat gestalter i lera. Hon vill skapa känslan av fundersamhet och reflektion och hennes verk inspireras från det själsliga språket och folk hon berörs av.
Viktor Hjertén (f.1983, bor och är verksam i Falun) arbetar framförallt på Falu Konstgrafiska verkstad. Hjertén lever nära naturen, och det är där hans inspiration hämtas från - skog, hav, fjäll och sjö. Stämningar och essenser från känslor och upplevelser från vistelser i ovan nämnda miljö. I sin arbetsprocess arbetar han oftast med lite mer okonventionella material som byggplast, återvunna plastpåsar och tejp, som han sen skapar sina tryckformer av.
]]>Dajatkeahttá / Det Osagda / The Unsaid
12.5 - 14.5. 2023
Monter 24, Liljevalchs Konsthall
Sedan hösten 2015 har vi haft den stora äran att representera Britta Marakatt-Labba. Under dessa år har vi fått en djupare förståelse för hennes arbete och hennes betydelsefulla bidrag till samtidskonsten. Vi är otroligt stolta över vårt samarbete och glada över möjligheten att presentera hennes verk på 2023 års upplaga av Market Art Fair i Stockholm.
Utställningen Det Osagda ger dig som besökare en unik möjlighet att uppleva en mängd av Marakatt-Labbas broderier på nära håll. Hennes verk är kända för deras imponerande detaljrikedom och komplexitet, och för deras fokus på samisk kultur, identitet och mytologi. Men genom sin konst försöker Marakatt-Labba även att belysa viktiga miljöfrågor och uppmärksamma människors relation till naturen. Hon visar på hur människan och naturen är beroende av varandra och hur viktigt det är att vi tar ansvar för vår påverkan på miljön. Hennes verk är en påminnelse om att vi alla har en roll att spela när det kommer till att skydda vår planet och dess resurser.
Britta Marakatt-Labba är född 1951 och uppvuxen i en renskötarfamilj i Saarivuoma sameby. Hon började konstnärsbanan 1979 efter avslutade studier vid Konstindustriskolan i Göteborg. Tidigt engagerade hon sig tillsammans med andra samiska nyutbildade konstnärer för uppbyggnad och bildande av en samisk konstnärsorganisation.
Idag bor och arbetar Britta i Övre Soppero och har varit aktiv konstnär i över 40 år. Sitt stora internationella genombrott fick hon 2017 då hennes tjugofyra meter långa broderi Historja visades på samtidskonstutställningen Documenta 14. För sin konst och sin konstnärliga gärning har hon fått motta både utmärkelser och kulturpriser. Bland annat Illis quorum (2017), Stig Dagermanpriset (2019) och Prins Eugen-medaljen (2020). Förra året deltog hon i Venedigbiennalens huvudutställning.
>> Läs mer om Market Art Fair och boka biljetter
>> Se tillgängliga grafiska blad och skulpturer av Britta Marakatt-Labba
Intresserad av broderier av Britta Marakatt-Labba? Maila sara@gallerihelle.com
Nástealmmi vuolde / Under stjärnhimlen / Beneath the Starry Sky, 2022
Broderi och applikation, 40 x 52,5 cm
Ođđa ulbmilat / Nya mål / New Goals, 2022
Broderi och applikation, 40 x 48,5 cm
Máilmmiviidosaš liegganeapmi / Global uppvärmning / Global warming, 2021
Broderi och applikation, 122 x 134 cm
RUNDTUR
- Nya målningar
1.4 - 29.4. 2023
Utställningen RUNDTUR är Tomas Gustavssons andra separatutställning på Galleri Helle Knudsen. Miljöerna i hans senaste målningar är hämtade från Härjedalen och platser kring Mälaren. Han använder ofta landskapet som en bakgrund till olika scener, där målningarna formas till berättelser kring minnen och glömska.
”När jag ser på mina senaste målningar märker jag att jag inte har utvecklats särskilt mycket sen sjuårsåldern. Jag hittade en ritbok från årskurs 1 och ser att jag rört mig i samma motivkrets sedan dess. Fartyg, berg, hus, skog och vatten, det som skiljer sig lite är att det alltid var blå himmel med en halv sol uppe i vänster hörn, numera är det mer lilarött och grått i himlen och det lyser mer genom det trasiga i sprickor och repor.” - Tomas Gustavsson
Tomas Gustavsson är född 1958 och bor och är verksam i Västerås. Han är utbildad vid Västerås Konstskola och Konstfack i Stockholm.
Gustavsson har tidigare visat separatutställningar hos bl.a Galleri Magnus Karlsson i Västerås och Stockholm, Galleri Wallner i Malmö, Galleri KAZ i Västerås och Galleri Helle Knudsen i Stockholm.
>> Se alla verk av Tomas Gustavsson
Länstrafiken, olja på duk, 55 x 85 cm
Aros Line, olja på duk, 55 x 85 cm
Nye landskap
4.3 - 25.3. 2023
Yngve Henriksens inspirationskälla har alltid varit det landskap han bor och lever i, Lofoten. Han är en historieberättare och bearbetar upplevelser, intryck och erfarenheter i sina bilder. Historierna handlar om minnen, samtiden och om vardagens poesi.
Henriksens bildspråk befinner sig i ett gränsland mellan figuration och abstraktion. Han har olika sätt att närma sig måleriet. Det kan baseras på skisser, men kan också vara spontant och intuitivt. Dessa olika vägar ger olika processer och resultat. Det konstnärliga uttrycket är en bearbetning, dämpning och förvandling av ett landskap och ett levt liv. Det är den underliggande principen. Att en verk är skapat av en hand och ett temperament har stor betydelse, speciellt i en tid med mycket digitalt fokus.
Yngve Henriksen: Det visuelle mangfoldet som bor i selve landskapet ser vi og opplever vi på ulike vis. Hva vi ser og tenker om det baserer seg på ens egne erfaringer og opplevelser, men det er det samme landskapet vi bor i. Jeg har en opplevelse av at landskapet er av både sterk fysisk og mental karakter. Det bor så mye poesi i det, og mye av vår identitet. Det blir et slags speil på hvem vi er. Jeg tenker at det å åpne blikket ut mot landskapet også er en måte og åpne en indre horisont på. Et sted å feste blikket. Bilder er historier du kan velge å gå inn i, og bilder ser man også med sitt indre øye. Bilder er for meg sjelens speil. Det er ordløst alt sammen. Det er derfor jeg maler.
Yngve Henriksen är född 1965 och bor och är verksam i Svolvær, en stad i Lofoten i nord Norge. Från 1983-1985 studerade han grundläggande konst och konsthantverk i Lofoten och fortsatte sedan sin utbildning 1988-1990 vid Statens Högskola för konsthantverk och design i Bergen. Bland hans offentliga arbeten märks bland annat utsmyckningar för Thon Hotel Lofoten, SAS Hotellet Svalbard, Oslo Tinghus, Kystverket Kabelvåg, Leknes Lufthavn, Universitetet i Tromsø och Centralsjukhuset i Karlstad.
>> Se alla verk från utställningen
FORANDRINGER
Olja på duk
140 x 120 cm
2022
Linda Lasson
I skogen och andra landskap
28.1 - 25.2. 2023
Under tiden
19.11.2022 - 21.1.2023
Vernissage lördagen den 19 november kl.12-16.
Sedan 30 år tillbaka har Galleri Helle Knudsens konstförening Konstsällskapet Våga Se arbetat för att främja samtidskonsten. Under tiden har vi gett ut närmare 50 stipendier till ett värde om över 1 miljon kronor, editerat över 300 grafiska upplagor och flera skulpturupplagor samt lottat ut konst till ett värde om över 20 miljoner kronor. Allt tack vare våra fantastiska medlemmar!
Vissa har varit med sen starten, många har tillkommit längs vägen och någon har precis tecknat sitt allra första medlemskap till följd av ett nyfunnet konstintresse. Oavsett vad, är det vad vi delar gemensamt – någon form av drivkraft till att se, eller kanske bara prova att våga se, konst. Idag är vi stolta att säga att vi är Sveriges största allmänna konstförening med cirka 3000 medlemmar i hela landet.
Sedan starten har vi samarbetat med många olika konstnärer och har nu bjudit in dem att delta i vår stora jubileumsutställning Under tiden. Utställningen presenterar måleri, grafik och skulptur i mindre format av ett 50-tal konstnärer kopplade till Konstsällskapet Våga Se. De flesta har tidigare skapat grafiska upplagor åt våra medlemmar, men flera av dem har även mottagit våra konststipendier.
Konstnärer som deltar i utställningen:
Amanda Karlsson, Anders Hugo, Anne Vilsbøll, Arnold Hagström, Berndt Wennström, Björn Ekegren, Björn Krestesen, Britta Marakatt-Labba, Camilla Pyk, Carl Johan De Geer, Catharina Warme Hellström, Cecilia Hedlund, Danka Jaworska, Elin Woksepp Åleheim, Elisabeth Jansson Sandhamre, Ellen Lindström, Erik Kihlbaum, Eva Zettervall, Frank Olsson, Helena Elfgren, Håkan Berg, Ilkka Pärni, Jan Wessel, Jarlform (Anna Eriksson och Agnes Jarl), Jenny Olsson, Johan Engqvist, Johan Petterson, Jorgo Krallis, Jukka Vänttinen, Kersti Rågfelt Strandberg, K.G. Nilson, Laggar Jan Tigerstrand, Lars Eje Larsson, Lars Nyberg, Lennart Aschenbrenner, Lisa Larson, Lotta Söder, Madeleine Pyk, Marianne Lindberg De Geer, Marie Palmgren, Mats Pehrson, Micaela Cignozzi, Mikael Kihlman, Monica Gredmark, Nils-Erik Mattsson, Nina Kerola, Peter Sternäng, Simon Fensholm, Stephen Lawlor, Susan Gillhög, Svenerik Jakobsson, Yngve Brothén, Yoko Akino, Örjan Wikström.
Lars Nyberg
K.G. NIlson
Danka Jaworska
Håkan Berg
Anne VIlsbøll
Nina Kerola
Stephen Lawlor
Amanda Karlsson
Mikael Kihlman
Lennart Aschenbrenner
ÄLG
22.10 - 13.11. 2022
Under utställningens sista dagar / Gallery Weekend Stockholm har vi extraöppet:
Fredag 11 nov: 12-20 (after work 17-20)
Lördag 12 nov: 12-18
Söndag 13 nov 12-16
Carl Johan presenterar även sin utställning vid två tillfällen:
Lördag 12 nov kl. 13
Söndag 13 nov kl. 14
Ingen anmälan krävs
Carl Johan De Geer är en levande legend. 84 år nu. Men pigg och spänstig. Han kan inte gå på en gata i Stockholm utan att någon kommer fram och vill prata om tv-serien Tårtan eller något annat äldre verk. Dock gör han mycket nytt. I pausen mellan två utställningar på institutioner, ”Det stora missförståndet” (Thielska galleriet 2021-22) och ”Släkten och slavarna” (Forum för levande historia 2023), cyklar han dagligen halvmilen till sin ateljé i Årstaberg. Där målar han pastischer på verk av de stora nordiska målarna från tiden omkring 1900. Han känner då en stor arbetsglädje, speciellt när han sätter dit den slutliga poängen, en vemodig älg.
En akt av kärlek till Edvard Munch, prins Eugen, Carl Fredrik Hill, August Strindberg, Ivan Aguéli, Åke Göransson, Eugène Jansson och Carl Kylberg. Mina manliga förebilder, säger De Geer.
De Geer känner dem väl, efter att ha varit utställningscurator på Prins Eugens Waldmarsudde 2006-2007. Då gick han igenom prinsens samling av 7000 verk, och satte samman utställningen ”Doften av färg”. Som på Skissernas museum i Lund 2008 kallades ”Carl Johan De Geer och prins Eugen”.
Prins Eugen är egentligen det enda av bestående värde som monarkin frambringat, någonstans i världen, förklarade De Geer då. Hans ”Det försämrade molnet” är ett av de endast två verk som Waldemarsudde köpt in efter prinsens död 1947.
Humor är en bristvara i samtidskonsten I konst ska det finnas något som skaver. Att göra dessa målningar hör till det roligaste jag gjort under min nästan 60 år långa konstnärsbana, säger De Geer inför den nya utställningen.
ÄLG
Ja, visst målar jag i akryl. Färgen torkar på något dygn, vilket betyder att jag kan måla över och ändra efter behag. Förfalskarna av i dag använder också akryl, vilket gör dem lätta att avslöja. I poliskretsar kallas Carl Kylberg skämtsamt för Akrylberg. Kylbergs ”Hemkomsten”, ett av hans mest glödande verk, målades samma år som jag föddes, 1938. Akrylfärg för konst kom först på 1950-talet
Jag kan förstå förfalskarnas desperation. De behöver pengar. De hoppas på det bästa. Kylberg ser lätt ut, det finns ett skenbar släktskap med barns sätt att måla. Men han är ack så svår! Jag har bara lyckats acceptabelt med en enda, just ”Hemkomsten”. De andra försöken har jag tvingats kassera.
Nu är det inte förfalskningar jag gör – däremot kärleksfulla pastischer. Där är det viktigt att uppnå det som förfalskarna missar, nämligen målarglädje. Strindberg är väl den som ger mig mest av den varan, trots hans stundtals depressiva sinnelag. Han struntade ofta i penslar och använde då palettkniv för att brutalt sprida ut färgerna över himmel och hav. Horisonten var viktig för honom. Han uppnådde ett starkt uttryck, men var långt före sin tid. En dåtida recension löd: ”Är detta ett nytt sätt att måla en ladugårdsdörr, eller har han hängt ut sina smutsiga lakan på tork?” Det var inte roligt. Men jag har roligt. Hej! - Carl Johan De Geer
Skriet 1 - fritt efter Edvard Munch
Akryl på duk, 45 x 45 cm
Skriet 2 - fritt efter Edvard Munch
Akryl på duk, 50 x 45 cm
Skriet 3 - fritt efter Edvard Munch
Akryl på duk, 42 x 42 cm
Skriet 4 - fritt efter Edvard Munch
Akryl på duk, 40 x 50 cm
Skriet 5 - fritt efter Edvard Munch
Akryl på duk, 50 x 50 cm
Månsken - fritt efter Edvard Munch
Akryl på duk, 30 x 40 cm
Molnet 1 - fritt efter Prins Eugen
Akryl på duk, 65 x 54 cm
Molnet 2 - fritt efter Prins Eugen
Akryl på duk, 40 x 30 cm
Vinterlandskap i solnedgången med stegrande häst - fritt efter Carl Fredrik Hill, Akryl på duk, 38 x 54 cm
Sjukdomsperioden - fritt efter Carl Fredrik Hill, Akryl på duk, 42 x 42 cm
Syster Anna - fritt efter Carl Fredrik Hill, Akryl på duk, 50 x 40 cm
Efter stormen - fritt efter Carl Fredrik Hill, Akryl på duk, 40 x 50 cm
Underlandet - fritt efter August Strindberg, Akryl på duk, 61 x 50 cm
Inferno - fritt efter August Strindberg
Akryl på duk, 50 x 40 cm
Fyrtornet 1 - fritt efter August Strindberg, Akryl på duk, 40 x 40 cm
Fyrtornet 2 - fritt efter August Strindberg, Akryl på duk, 40 x 40 cm
Heden - fritt efter August Strindberg, Akryl på duk, 50 x 40 cm
Vågen - fritt efter August Strindberg, Akryl på duk, 50 x 40 cm
Fyrtornet i tre dimensioner- fritt efter August Strindberg, Roterande objekt , 32 x 32 x 35 cm
Hemkomsten - fritt efter Carl Kylberg, Akryl på duk, 40 x 50 cm
Hornsgatan - fritt efter Eugène Jansson, Akryl på duk, 30 x 40 cm
Egnahemsvägen, Göteborg - fritt efter Åke Göransson, Akryl på duk, 40 x 50 cm
Motiv från Visby - fritt efter Ivan Aguéli, Akryl på duk, 35 x 50 cm
Stockholmsvy - fritt efter Ivan Aguéli, Akryl på duk, 38 x 38 cm
22.9 - 15.10. 2022
I rörelse
Vernissage torsdagen den 22 september kl. 16.00 - 19.00
Galleri Helle Knudsen, Hantverkargatan 18-20, Stockholm
Efter flera års arbete med ett realistiskt naturmåleri, har Lars Arvidsson återvänt till ett tidigare uttryckssätt. I utställningen gestaltar han rörelse och rytm, ofta med utgångspunkt i teckningar gjorda under dansrepetitioner. Det blir ett friare förhållningssätt där han inte binds för hårt av fotografisk likhet. En beskrivning av det upplevda utan att det blir illustrativt.
Lars Arvidsson är född 1950 i Vadstena. Han bor och är verksam i Stockholm och är utbildad vid bland annat Gerlesborgsskolan i Stockholm och Akademin Valand i Göteborg. Han har även studerat under Staffan Hallström. Arvidsson har haft ett stort antal utställningar i Sverige, bland annat vid Galleri Aveny i Göteborg, Galleri Axlund, Galleri Argo och Galleri Cupido i Stockholm. Hans verk har även visats på Arvika Museum och Höganäs Museum.
Lars Arvidsson, Ultra, olja, 73 x 90 cm
Lars Arvidsson, Röd-Gul, olja, 64 x 86 cm
English:
We are pleased the new exhibition I rörelse / In motion with Lars Arvidsson.
22.9 - 15.10. 2022. Opening reception Thursday September 22 from 4 - 7 pm. Welcome!
After several years of working with realistic nature painting, Lars Arvidsson has returned to an earlier way of expressing himself. In the exhibition, he depicts movement and rhythm, often based on drawings made during dance rehearsals. It becomes a freer approach where he is not bound too tightly by photographic similarity. A description of what is experienced without it becoming illustrative.
Lars Arvidsson was born in 1950 in Vadstena. He lives and works in Stockholm and is educated at, among others, Gerlesborgsskolan in Stockholm and Akademin Valand in Gothenburg. He has also studied under Staffan Hallström. Arvidsson has had a large number of exhibitions in Sweden, including Galleri Aveny in Gothenburg, Galleri Axlund, Galleri Argo and Galleri Cupido in Stockholm. His work has also been shown at Arvika Museum and Höganäs Museum.
25.8 - 17.9. 2022
Ordet i Ögat - Omkonst 20 år
Sedan augusti 2002 driver Leif Mattsson och Susanna Slöör nättidskriften Omkonst. Hittills har drygt 3100 texter publicerats. Främst recensioner av utställningar, men även krönikor, debattartiklar, essäer och intervjuer finns samlade i arkivet. Medlemmarna i redaktionen är själva konstnärer och framhåller särskilt värdet av att konstnärer skriver om konst. Flertalet av skribenterna är verksamma konstnärer med intresse för konstkritik och det öppna samtalet. Det har varit en generationslång resa hittills som öppnat ögonen för den bredd som ett rikt konstliv innehåller. Basen för verksamheten är att bevaka de privata och konstnärsdrivna gallerierna. Som konstnärsduo med fokus på ord och öga har Mattsson och Slöör också ställt ut ett tiotal gånger tillsammans ute i landet. Det är följdriktigt att nu göra gemensam sak hos Galleri Helle Knudsen i Stockholm och fira Omkonsts 20 års-jubileum.
Susanna Slöör
Mormors flinka fingrar trär symaskinen med tråd. Flödande text i sicksack löper över duken ur fågelfotens vassa nål. Väven växer vidare våd efter våd. Rad efter rad följer pennspetsen Samuel Becketts väv om Hur det är, Comment c’est på franska. Pim och Bom jagar antingen före eller efter som delar av författarens jag omöjliga att fly undan. En dans av ömsesidigt våld spelas upp längs livets möbiusband. I ögonhöjd flimrar bandkanterna likt textrader genom mormors händer. Nålen glänser. Näbbar och klor styr mot nötterna. Vingslagen virvlar och fräser tunn luft genom lyssnarens öron. ”Skript” tjuter blåmesen nöjt och visar hur tankens irrvägar ser ut. Fjäderpennorna, penslarna och spetsarna blandar färger, strö och tecken till en inre skrivstil. På bara fågelfötter.
Susanna Slöör - verk ur serien Initial
Olja och akryl på pannå, 15x15 cm
Leif Mattsson
Fotocollage med material från äldre, svartvita filmer bildar lagergrupper i kombination med kolteckningen, akrylfärgen och graffitipennans linjespel. Fragment från poeters kärleksdikter blandas med imperativa uttryck som ”DU”, ”GOD”, ”DOG”. Överlagrade målarhändelser formar ärr som tankens och handlingens restprodukter. Orden är Djuna Barnes, Gunnar Ekelöfs eller Rainer Maria Rilkes, vilka blandas med ikonografiska nedslag inspirerade av dadaisten Hannah Höchs bildvärld. Slapsticken och humorn är sällan långt borta, men även krigets dårskap tar bildmässig plats, ofta sedd mot fonden av Dantes föreställningsvärld (Den gudomliga komedin).
English
We are pleased to announce a new duo exhibition with artists Susanna Slöör and Leif Mattsson.
25.8 - 17.9. 2022. Opening reception Thursday August 25 from 4 - 7 pm. Welcome!
Since August 2002, Leif Mattsson and Susanna Slöör have been running the online magazine Omkonst. So far, just over 3,100 texts have been published. Mainly reviews of exhibitions, but also chronicles, debate articles, essays and interviews are collected in the archive. The members of the editorial staff are artists themselves and emphasize in particular the value of artists writing about art. Most of the writers are active artists with an interest in art criticism and the open conversation. It has been a generation-long journey that has opened the eyes to the breadth that a rich art life contains. The aim is to cover exhibitions at the private and artist-run galleries.
As an artist duo with a focus on words and eyes, Mattsson and Slöör have exhibited a dozen times together. It is consistent to now do something together at Galleri Helle Knudsen in Stockholm and celebrate Omkonst's 20th anniversary.
8.6 - 1.7. 2022
Vernissage onsdagen den 8 juni kl. 16.00-19.00
>> Facebookevenemang
Varmt välkommen till en samlingsutstälning med ett urval av galleriets konstnärer. Bl.a. Yngve Henriksen, Linda Lasson, Yvonne Larsson och David Tedfelt. Under kvällen har galleriets konstförening, Konstsällskapet Våga Se fina erbjudanden. >> Läs mer
Yngve Henriksen - Lyspunkt, Mellom årstider, Etter mørke, Øyeblikk
Olja på pannå, svart L-ram, 33,5 x 43,5 cm
English:
Summer exhibition with a selection of the gallery's artists
June 8 - July 1
Opening reception: Wednesday June 8, 4-7 pm
5.5 - 4.6. 2022
Pål Svensson
Pål Svensson (f. 1950 i Göteborg) är utbildad på Konsthögskolan Valand i Göteborg från 1979, där han arbetade med installationer, som förändrade hans rumsuppfattning. 1983 kom han i kontakt med diabas vid ett symposium, en sten som han noggrant utforskade. Han greps av stenens starka uttryck och sökte dess motsats, att ställa det hårda mot det mjuka, det fina mot det grova, det våta mot det torra. Pål Svensson har genomfört ett 50-tal offentliga uppdrag i Sverige, Danmark, England, Belgien, Tyskland och USA, av vilka 15 är vatten- konstverk.
Cirkel i sten, diabas, 25 x 19 x 7 cm
Svävande ellips, glas, 40x34x14,5 cm
Andrea Damp
Andrea Damp är född 1977 på ön Rügen, idag Tyskland, då en del av DDR. Hon är utbildad vid bl.a. Berlin University of Arts. Andrea Damp balanserar subtilt abstraktion och figuration i sina målningar. Hennes verk är skapade i en sofistikerad metod av lager och överlagringar, som gör den sensuella processen av målningens skapande påtaglig. Med hjälp av figurativa element förvandlar målaren sina kompositioner till narrativ, associativa bildvärldar som präglas av atmosfär och känslomässiga uttryck. Hennes målningar bildar en ojämförlig länk mellan färgens autonomi och dess förmåga att tjäna bilden.
Meraki, olja och akryl på duk, 30 x 24 cm
Winterbluete, olja och akryl på duk, 30 x 24 cm
Erik Kihlbaum
Erik Kihlbaum ä född 1976 i Örebro, han bor och verksam i Stockholm. Han är utbildad vid konsthögskolan i Umeå och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Kihlbaum arbetar med tuschteckningar och stenlitografi. Genom lager av svart tusch undersöker han tid och rum/objekt i collageformen och det skulpturala i teckning. Hans arbeten är i projektform där han jobbar med teckningar som ingår i egna ämnesspecifika serier. Ofta med flera olika sådana projekt igång samtidigt.Tematiskt kretsar arbetena kring frågor om natur, objekt, tid, rumslighet, och historia. Erik intresserar sig för samtidsfrågor genom bl.a. historiska markörer och sådant som ruvande katastrofer, stillbilder ur skeenden och ett cirkulärt tidsbegrepp.
Passing by, tuschlavering på papper, 117x94 cm
Looking at, tuschlavering på papper, 117x94 cm
English:
Group exhibition: Pål Svensson, Andrea Damp, Erik Kihlbaum
May 5 - June 4
Pål Svensson (b. 1950 in Gothenburg) was educated at Valand Academy of the Arts in Gothenburg from 1979, where he worked with installations that changed his perception of space. In 1983, he came in contact with diabase at a symposium, a stone he carefully explored. He was seized by the strong expression of the stone and sought its opposite, to set the hard against the soft, the fine against the rough, the wet against the dry.
>> See all available artwork by Pål Svensson
Andrea Damp (b. 1977, Rügen) subtly balances abstraction and figuration in her paintings. Her works are created in a sophisticated process of layers and superimpositions, which make the sensual process of the painting's creation palpable. With the use of figurative elements, the painter transforms her compositions into narrative, associative pictorial worlds that are characterized by atmosphere and emotional expression. Andrea Damp's painting thus forms an incomparable link between the autonomy of colour and its ability to serve the image.
>> See all available artwork by Andrea Damp
Erik Kihlbaum (b. 1976, Örebro) is educated at the Umeå Academy of the Arts and the Royal Academy of Fine Arts in Stockholm Erik works with ink drawings and stone lithographs. Through layers of black ink, he examines time and space / objects in the collage form and the sculptural in drawing. His work is in project form where he works with drawings that are part of his own subject-specific series. Often with several different such projects running at the same time. Thematically, the work revolves around issues of nature, objects, time, spatiality, and history. Erik is interested in contemporary issues through, among other things, historical markers and such things as brooding disasters, still images from events and a circular concept of time.
>> See all available artwork by Erik Kihlbaum
9/4 - 7/5
Vernissage lördagen den 9/4 kl. 12.00-16.00
Debututställning (Konstsällskapet Våga Ses stipendiat 2021)
Palle Ankersen (f.1995, Ängelholm) bor och är verksam i Stockholm. Han är utbildad vid Konstskolan Munka och Östra Grevie Folkhögskola och läser för närvarande kandidatprogrammet i fri konst på Konstfack.
Palle arbetar med teckning i olika former, på papper och glas samt på collage av enfärgade papper. Han tänker på sina bilder som ett slags världar eller scener där fiktiva skeenden speglar verkligheten via en mångtydig symbolik. Stiliserade representationer av naturen och kulissartade rum samt sammansatta element från renässansmåleri, populärkultur, vetenskap och religion är återkommande inslag i hans teckningar. Med sin debututställning på Galleri Helle Knudsen, Gudarnas mjölk, vill Palle visa en slags mytologisk propaganda och återskapa bilder från försvunna eller framtida civilisationer.
Munka Ljungby
Lojalister
English:
Debut exhibition: Palle Ankersen "The Milk of the Gods"
April 9 - May 7. Opening Apil 9, noon - 4 pm
Palle Ankersen (b. 1995, Ängelholm) lives and works in Stockholm. He is educated at the Art School Munka and Östra Grevie Folkhögskola and is currently studying the bachelor's program in free art at Konstfack.
Palle works with drawing in various forms, on paper and glass as well as on collages of single-colored paper. He thinks of his images as worlds or scenes where fictional events reflect reality via an ambiguous symbolism. Stylized representations of nature and scenic spaces as well as composite elements from Renaissance painting, popular culture, science and religion are recurring elements in his drawings. With his debut exhibition at Galleri Helle Knudsen, The Milk of the Gods, Palle wants to show a kind of mythological propaganda and recreate images from lost or future civilizations.
Tomas Colbengtson: Eatnamen vaarjelæjja / Land Protector
Market Art Fair, April 29 - May 1, Liljevalchs Konsthall, Stockholm
>> Read more
In this year’s edition of Market Art Fair, the Stockholm-based gallery Galleri Helle Knudsen will exhibit one of Sápmi’s leading artists, Tomas Colbengtson. Colbengtson was born in 1957 and grew up in a small Sami village, Björkvattnet, Tärnaby, the northernmost area for the South Sami language. He grew up fighting for his language, right to religion, and self-determination. He uses his Sami background and nature experiences from the northern Swedish mountains as a starting point for his artistic work.
In his activist work, he initiates the indigenous residence Sápmi Salasta for indigenous artists. He works with graphics, painting, sculpture, and digital art. Since 1998, he has held Artist Residency at the Royal Institute of Technology in Stockholm. He currently teaches at Konstfack, Stockholm, where he completed his education in 1991.
Tomas has had several international exhibitions in the USA, Russia, Japan, Germany, Iceland, the Faroe Islands, Spain, Slovenia, the Netherlands, France, Brazil, Greenland, Norway, Finland, Denmark, Italy, Switzerland, and Greece.
Other upcoming exhibitions in 2022:
March-September: Solo exhibition in the Museum Cerny, Bern Switzerland
March-June: ”Arctic Highway”, House of Sweden, Washington D.C.
May-June: Gallery Napa and Studio Mustanapa, Rovaniemi, Finland
June-September: Idre kyrka, Dalarna, Sweden
June-August: Solo exhibition in Saemie Sijte, Snåsa, Norway
Septemeber-November: Yukon Arts Centre, Canada
September-November: Solo exhibition, SDG, Karasjok, Norway
October-February 2023: Centro Atlántico de Arte Moderno, Las Palmas, Spain
December-March 2023: Solo exhibition, National Nordic museum Seattle U.S
Tvångsflyttade / Dislocation, mixed media on polycarbonate, 97,5 x 127 cm
19.3 - 30.4. 2022
Simon Fensholm är född 1985 i Fredericia men är idag verksam i Köpenhamn. Fensholm erhöll sin Master of Fine Arts från Royal Danish Academy of Fine Arts, School of Design, 2015 och har därefter deltagit i utställningar vid bland andra; Galleri Oxholm (DK), Galleri Christoffer Egelund (DK), Galleri Jørgen Østergaard (DK), Paintguide (US), SCOPE Art Fair (SW, US), Charlottenborg Forårsudstillning (DK).
Fensholm arbetar med måleri. Hans konstnärliga universum tar sin utgångspunkt i människans sökande efter kontroll i ett okontrollerat sammanhang. Hans arbete presenterar sig som en undersökning av den konstruerade äkthet och det kontrollerade kaoset som, likt en flytväst, tillåter oss att flyta ovanpå det ofullkomliga och sårbara. Målningarna är som en uttrycksfull dokumentär som skapar ett sammanhängande voyeristiskt porträtt av den moderna människan. Betraktaren placeras någonstans mellan perfektion och ofullkomlighet, mellan det melankoliska och det hoppfulla. Mellan abstraktion och figurativ.
Fuck your flower bed
Akryl, sprayfärg och lack på duk
120 x 100 cm
When things start to crack
Akryl, sprayfärg och lack på duk
100 x 120 cm
A band ahead
Akryl, sprayfärg och lack på duk
80 x 100 cm
Nothing inbetween
Akryl, sprayfärg och lack på duk
30 x 20 cm
Good first impression
Akryl, sprayfärg och lack på duk
100 x 100 cm
Guess it's like this somewhere
Akryl, sprayfärg och lack på duk
100 x 80 cm
Bubblegum Gateway
Akryl, sprayfärg och lack på duk
120 x 100 cm
Dry Lips
Akryl, sprayfärg och lack på duk
30 x 20 cm
On a night like this
Akryl, sprayfärg och lack på duk
80 x 100 cm
The Great Escape
Akryl, sprayfärg och lack på duk
100 x 100 cm
The Match
Akryl, sprayfärg och lack på duk
80 x 60 cm
D.I.Y. Botanic Satanics
Akryl, sprayfärg och lack på duk
120 x 100 cm
Waiting for the leaves to light
Akryl, sprayfärg och lack på duk
100 x 80 cm
I can see your smile from here
Akryl, sprayfärg och lack på duk
100 x 100 cm
English:
Solo exhibition: Simon Fensholm - All the Wrong Tactics
March 19 - April 30
Simon Fensholm was born in Fredericia (DK) in 1985 but is currently active in Copenhagen. Fensholm received his Master of Fine Arts from the Royal Danish Academy of Fine Arts, School of Design, 2015 and has since participated in exhibitions at, among others; Gallery Oxholm (DK), Gallery Christoffer Egelund (DK), Gallery Jørgen Østergaard (DK), Paintguide (US), SCOPE Art Fair (SW, US), Charlottenborg Spring Exhibition (DK).
5.3 - 2.4. 2022
Vernissage lördagen den 5/3 kl. 12.00-16.00
>> Facebook-evenemang
Galleriets konstförening, Konstsällskapet Våga Se, ger årligen ut flera konststipendier till lovande konstnärer. Johan Engqvist var en av stipendiaterna 2020 och mottog 10.000 kr samt möjligheten till en utställning i galleriets ena utställningsrum.
Johan Engqvist (f. 1990) arbetar med måleri. I hans praktik blandas regelbundet abstraktion, figuration och dekoration. Han undersöker relationen mellan måleriet och andra konstnärliga praktiker så som konsthantverk, formgivning, arkitektur och inredningsdesign. Variationen av referenser och metoder hämtade ur olika konstnärliga fält är ett sätt för Engqvist utvidga uppfattningen om vad en målning kan vara, vad den kan göra och innehålla.
Engqvist intresserar sig särskilt för hemmets sfär och tillskriver stor betydelse åt den estetik som ryms där. Det dekorativa bildspråket refererar för Engqvist till de miljöer vi vistas i och föremålen vi omger oss med - våra hem och andra inredda utrymmen. Dessa utgör en sorts fond för stora delar av vår vardag och våra levda erfarenheter och kan på så vis fungera som en genväg till minnen och upplevelser som är både personliga och allmänna. Det igenkännbara bildmaterialet abstraheras till viss grad, och lämnas i ett stadie där det tycks välbekant men
samtidigt förändrat och framställt i en form som skiljer sig från hur vi är vana att se det. Det hela blir underligt bekant.
I utställningen ”In being open to surroundings aesthetic possibilities arise” visar den Göteborgsbaserade konstnären Johan Engqvist en serie verk från 2021. Engqvist är utbildad i fri konst vid Umeå Konsthögskola och HDK-Valand och har tidigare ställts ut bland annat på NSFW och Galleri Thomassen i Göteborg. 2021 var han del av utställningen Recent Graduates på Nacka Strandmässa. I december 2021-januari 2022 visas hans separatutställning "Ornamentering" på Vänersborgs Konsthall.
Utan titel, akryl på duk, 130x110 cm
English:
Debut exhibition: Johan Enqvist "In being open to surroundings aesthetic possibilities arise"
March 5 - April 2. Opening March 5, noon - 4 pm
Johan Engqvist (b. 1990) works with painting. In his practice he regularly mixes abstraction, figuration and decoration. He examines the relationship between painting and other artistic practices such as craft, design, architecture and interior design. The variety of references and methods originating from different artistic fields is a way for Engqvist to expand the perception of what a painting can be, what it can do and contain. Engqvist is particularly interested in the domestic sphere and attaches great importance to the aesthetics present there. For him, the decorative imagery refers to the environments we dwell in and the objects we surround ourselves with - our homes and other decorated spaces. These form a kind of backdrop for large parts of our everyday lives and our lived experiences and can thus function as a shortcut to memories and experiences that are both personal and general. The recognizable image material is abstracted to a certain point, and left at a stage where it seems familiar but at the same time altered and presented in a form that differs from how we are used to seeing it. It all becomes strangely familiar.
In ”In being open to surroundings aesthetic possibilities arise” the Gothenburg - based artist Johan Engqvist shows a series of work from 2021. Engqvist got his degree of fine arts Umeå Art Academy and HDK-Valand. He has previously exhibited at NSFW and Gallery Thomassen in Gothenburg among others. In 2021, he was part of the exhibition Recent Graduates at Nacka Strandmässa.
Hungrig
13.2 - 27.3. 2022
Utställning på Restaurang Sturehof, Stureplan 2, Stockholm
Samtliga 15 broderier som visas på utställningen är sålda. Kontakta oss gärna via mail eller telefon om du vill skriva upp dig på intresselista för kommande verk: sara@gallerihelle.com / 070 4969119
Are you interested in embroideys by Britta Marakatt-Labba? Please contact the gallery: sara@gallerihelle.com / +4670 4969119
Hungrig, broderi, 41,5x40 cm
Vi två i natt, broderi, 48x52,5 cm
I drömmen 1, broderi, 48x52,5 cm
Vi två i natt 2, broderi, 35x40 cm
Samtal, broderi, 40,5x40,5 cm
Flykt, broderi, 39x50 cm
Sjön som tömdes 2, broderi, 59x66 cm
Skymning, broderi, 45x54 cm
Inhägnad, 40,5x40 cm
Frihet, broderi, 40,5x40 cm
Cirkeln är sluten, broderi, 40x40,5 cm
Miljön kan inte vänta, 35x93 cm
Mellan två världar, broderi, 43x100 cm
Britta Marakatt-Labba är född 1951 och uppvuxen i en renskötarfamilj i Saarivuoma sameby. Hon började konstnärsbanan 1979 efter avslutade studier vid Konstindustriskolan i Göteborg. Tidigt engagerade hon sig tillsammans med andra samiska nyutbildade konstnärer för uppbyggnad och bildande av en samisk konstnärsorganisation.
Idag bor och arbetar Britta i Övre Soppero och har varit aktiv konstnär i över 30 år. Sitt stora internationella genombrott fick hon 2017 då hennes 24-meter långa broderi ”Historien” visades på samtidsutställningen Documenta 14. Verket är skapat mellan 2003-2007 och skildrar den samiska historien och mytologin i ögonblicksbilder. Broderiet hänger idag permanent i Universitetet i Tromsø.
För sin konst har hon fått motta både utmärkelser och kulturpriser. Bland annat Illis quorum (2017), Stig Dagermanpriset (2019) och Prins Eugen-medaljen (2020).
19.2 - 12.3
Vernissage lördagen den 19/2 kl. 12.00-16.00 (konstnären närvarar)
Björn Krestesen (f.1951 i Nacka, Stockholm) är utbildad vid Kungliga Konstakademien i Stockholm år 1974-1979. I år firar han 50 år som konstnär och har haft omkring 120 separatutställningar och deltagit i ett 150-tal samlingsutställningar. Han finns representerad vid bl.a. Nationalmuseum i Stockholm, Bernadottesamlingarna, British Museum, Napa Grönland, MuseoNational de Arte Moderno i Guatemala, China Printmaking Museum, Guanlan, Museo de ArteModerno i Dominikanska republiken, Museo de la Stampa i Mexico city och hos Museo de la Beas Artes på Kuba.
Jag har i mitt arbete länge intresserat mig för ting. Det kan vara skärvor från en servis, en sten från en för mig laddad plats eller ett fragment från en svunnen tid. ”Tingen” eller föremålen bär på berättelser om mänskliga spår och skeenden. Tillsammans belyser dessa föremål nya inre rum hos mig. I dessa rum befinner jag mig i mitt arbete. Här leker jag med största allvar och söker svar på sådant jag inte förstått eller ännu formulerat. ”Arvet ”utgör en viktig del av min bildvärld. Därför får en till synes simpel skärva eller ett fat en stark laddning. Det blir till en viktig pusselbit då jag bygger mina bilder, men också i mitt försök att förstå min och vår egen historia.
Jag har överraskande för mig själv börjat vaska i arketypiska uttrycksformer som jag arbetade med under 80 och 90- talet. Antagligen därför att det känns utvecklingsbart i förhållande till var jag befinner mig nu i livet. Behovet av summeringar genom mina bilder har fått en ny dimension och blivit viktigare och mer brådskande! - Björn Krestesen
English:
Solo exhibition: Björn Krestesen: Cultural mounds, remnants of time and space
February 19 - March 12. Opening Febuary 19, noon- 4 pm
Björn Krestesen (b. 1951 in Nacka, Stockholm) was educated at the Royal Academy of Fine Arts in Stockholm in 1974-1979. This year he celebrates 50 years as an artist and has had about 120 solo exhibitions and participated in about 150 group exhibitions. He is represented at e.g. National Museum in Stockholm, Bernadotte Collections, British Museum, Napa Greenland, MuseoNational de Arte Moderno in Guatemala, China Printmaking Museum Guanlan, Museo de ArteModerno in the Dominican Republic, Museo de la Stampa in Mexico city and at the Museo de la Beas Artes in Cuba.
Vååjnesasse buektedh / Att synliggöra det osynliggjorda / Making the invisible visible
21.1 - 12.2. 2022
Tomas Colbengtsons utställning bygger på minnen och erfarenheter från upplevelser och dagens situation för samer. Den sätter strålkastaren på den samiska historien. Skolan, som påverkade de allra minsta fick genomgripande konsekvenser för det samiska språket. Sydsamiskan dog nästan ut i Tärna-området. Samisk religion blev förbjuden. Staten bedrev rasbiologisk forskning, tvångsförflyttning och andra metoder för att få kontroll över urfolket på Nordkalotten. Hans verk handlar även om stoltheten till det samiska arvet och kunskapen som följer med den.
Tomas Colbengtson är en av Sápmis ledande konstnärer. Han är född 1957 och uppväxt i en liten samisk by, Björkvattnet, Tärnaby, som är det nordligaste området för det sydsamiska språket. Björkvatten är en central plats för den samiske motståndskampen. Bland annat växte Elsa Laula (1877-1931, samisk feminist, socialist och aktivist) upp här och var initiativtagare till det första samiske politiska förbundet, Lapska Centralförbundet.
Tomas växte alltså upp med kampen för ett eget språk, rätt till egen religion och självbestämmande. Han använder sin samiska bakgrund och naturupplevelser från de nordsvenska fjällen som utgångspunkt för sitt konstnärliga arbete.
I sitt aktivistiska arbete är han initiativtagare till urfolksresidenset Sápmi salasta för urfolkskonstnärer. Han arbetar med grafik, måleri, skulptur och digital konst. Sedan 1998 har han haft Artist Residency vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. För närvarande undervisar han också på Konstfack, Stockholm, där han själv avslutade sin utbildning 1991.
Tomas har haft flera internationella utställningar bland annat i USA, Ryssland, Japan, Tyskland, Island, Färöarna, Spanien, Slovenien, Nederländerna, Frankrike, Brasilien, Grönland, Norge, Finland, Danmark, Italien, Schweiz, Grekland och Sverige.
English
Tomas Colbengtson - "Making the invisible visible"
Solo exhibition January 21 - February 12.
Opening January 21 and January 22 from noon - 6 pm. (By appointment on January 23 from noon - 4 pm. We follow FOHM's restrictions and recommendations. Maximum 10 visitors at a time, a little waiting time can therefore occur and we hope you are forgiving of this.
Tomas Colbengtson is sæmie, the indigenous nomadic reindeer-people in Scandinavia. He is born in a small sæmie village, Björkvattnet Tärna, in northern Sweden. In his works he often refers to Sami culture, investigating cultural identity, history, and how colonization has changed the people and landscape of northern Scandinavia. Colbengtson works with public art in Sweden and Finland and is exhibiting internationally. He is represented in The National Museum in Oslo and in the Sami parliament of Norway. Colbengtson is the founder of the indigenous art residence ”Sápmi salasta”
27 november 2021 - 15 januari 2022
Tomas Gustavsson
(f.1958, Västerås) är utbildad vid Västerås Konstskola och Konstfack i Stockholm.
Tomas Gustavsson, Trumma, olja på duk, 125x90 cm
Tomas Gustavsson, Fjord-natt, olja på duk, 80x60 cm
Maria Lundström
(f.1954, Arvidsjaur) bor och är verksam i Kallinge och utbildad vid Konstfack i Stockholm.
Marias kompositioner är centrerade och svävar fritt. Hon arbetar med lekfulla färger och former och blandar tekniker som akryl, krita och collage.
Maria Lundström, Vase and flowers 4, akryl på papper, 64x45 cm
Maria Lundström, Watering/Flowerbed 1, akryl på papper, 64x45 cm
Henrik Stenberg
(f.1975, Västerås) bor och är verksam i Laholm och utbildad vid bland annat Konstfack i Stockholm, Gerlesborgsskolan och Västerås Konstskola.
I sina målningar söker han ett möte med den vilda naturens okontrollerade storslagenhet genom slump, fantasi och fabulerad realism. Det blir en resa in i något okänt men också en spegling av honom själv.
Henrik Stenberg, Red stone, akryl på pannå, 87x60 cm
Henrik Stenberg, Snow fields, akryl på pannå, 87x60 cm
Björn Camenius tänker på sina målningar som olika rum. Där kan han experimentera med olika karaktärer och rekvisita för att se vilka scener som uppstår, allt i en drömlik blandning av intryck från vardagen och impulser från det undermedvetna. I dessa rum möts man av dess stämningar och underligheter. Man förundras och ibland även skräms. Laddningen i rummet och vad som uppstår i mötet mellan verk och betraktare, tänker han sig på samma sätt som hur olika slags väder påverkar en miljö man befinner sig i.
Dessa rum befinner sig i ett slags mellanläge, de opererar i gränslandet mellan motsatser. Mellan verklighet och fantasi, det planerade och det slumpmässiga, abstraktion och figuration. Gränser som man vid närmare observation inser är väldigt flytande.
Här finns också upplevelsen av igenkänning av motiven men där något främmande smugit sig in. En skevhet som rubbar våra förutfattade sätt att se.
Björn Camenius är född 1987 och har en kandidatexamen från Akademin Valand i Göteborg 2016. Sedan dess har han haft flera separat- och grupputställningar på gallerier och i ett museum. Några av de senaste är Västerås Konstmuseum, Galleri Uddenberg, Galleri Helle Knudsen och Galleri Thomassen. Hans målningar ingår i offentliga samlingar som Västerås Konstmuseum, Statens Konstråd, Västra
Götalandsregionen och Stockholms landsting, samt i flera privata samlingar. Han är nyligen mottagare av ett tvåårigt arbetsstipendium från Konstnärsnämnden, och har tidigare mottagit stipendier så som Västerås stads kulturstipendium, Eric Ericson samt Stiftelsen Otto och Charlotte Mannheimer.
Marianne Lindberg De Geer är född 1946 och bor och är verksam i Stockholm. Hon är konstnär, dramatiker, kulturskribent och debuterade 2017 även som skönlitterär författare.
” Ser parken utanför vår bostad ut som den gjorde igår? Går vattnet att dricka idag? Luften att andas i morgon? Har vi tillräckligt med konserver för att klara ett längre elavbrott? Vart tar våra pengar vägen utan ettor och nollor? Kommer de fattiga i Bangladesh att fly hit när vattnet stiger? Har jag gått tillräckligt många steg idag? Tränat? Ätit rätt? Märket på armen, är det cancer? Kan vi verkligen hoppas på att barnen kommer att ha en vägg att hänga en bild på? ”
Utställningen Modern konst i hemmiljö är Marianne Lindberg De Geers första separatutställning på Galleri Helle Knudsen och visar nya verk som blivit till med dessa framtidsfunderingar i kroppen.
Marianne Lindberg De Geer är representerad på bland annat Moderna Museet i Stockholm Nationalmuseum i Stockholm (Gripholmssamlingen), Skissernas Museum i Lund, Wanås Stiftelse, Norrköpings Konstmuseum och Göteborgs Konstmuseum.
Press: Ulrika Stahre, Expressen, 2021-09-29: Vi har slutat titta när världen brinner
Faktaresistens
Olja på duk, 90x77 cm
Faktaresistens
Olja på duk, 73x63 cm
The exhibition Modern konst i hemmiljö is Marianne Lindberg De Geers first solo exhibition at Galleri Helle Knudsen. The exhibition title refers to an art salon in Stockholm that started right before World War 1 and was run by Elsa Lindström.
Marianne Lindberg De Geer was born in 1946 and lives and works in Stockholm. She is an artist, a playwriter, a cultural writer, and was also the head of the Arts and Design department at Kulturhuset Stadsteatern in Stockholm. In 2017, the art space Färgfabriken showed her much-appreciated retrospective Full speed ahead. At the age of 71, she debuted as a fiction writer with the novel På drift.
Much of Marianne's art has provoked and created debate. The artwork Jag tänker på mig själv (I Think of Myself) in Växjö has been vandalized on several occasions and created a cultural debate in both the press and television. The work Mate Hunting in Borås, centrally located in Stadsparken, has also endured repeated vandalism and local art debate.
Marianne Lindberg De Geer is represented at, among others, Moderna Museet in Stockholm, Nationalmuseum in Stockholm, Skissernas Museum in Lund, Wanås Foundation, Norrköpings Konstmuseum and Göteborgs Konstmuseum.
26 augusti - 18 september 2021
Vernissage torsdagen den 26/8 kl. 11.00-19.00
Britta Marakatt-Labba
Britta Marakatt-Labba (f. 1951, Idivuoma, Karesuando) är en av Sveriges mest framgångsrika konstnärer idag. 2017 fick hon sitt internationella genombrott då hennes 24-meter långa broderi Historia visades vid den internationella samtida konstutställningen Documenta 14 (Athen och Kassel). Hennes broderier visas på utställningar världen över och innehåller scener ur vardagen, politiska reflektioner och berättelser om samisk kultur och historia.
.
.
Simon Fensholm
Simon Fensholms (f. 1985, Fredericia) konstnärliga universum tar utgångspunkten i människans sökande efter kontroll i det okontrollerbara sammanhang som den har placerats i. Simon erhåller en MFA från Royal Danish Academy of Fine Arts och hans verk har visats på ett flertal utställningar i Danmark, bland annat på Galleri Oxholm, Charlottenborgs vårutställning och Den Frie.
.
.
Emma Larsson
Emma Larssons (f. 1977, Göteborg) drömlika landskap och abstrakta familjegrupperingar har en viss utomjordisk känsla tack vare en experimentell stil där naturens påverkan skiner igenom både genom organiska texturer och jordfärger. Hennes verk har ställts ut i Sverige, Danmark, Storbritannien och USA och hon har även gjort många samarbeten med högt profilerade varumärken så som H&M, COS, Soho House London och Rachel Comey.
.
.
Anne Vilsbøll
Anne Vilsbøll (f.1951, Köpenhamn) är en världsresenär under kontinuerligt inflytande av nya omgivningar. Anne är internationellt känd för sin stora kunskap om papper och dess många egenskaper. Efter många år utomlands har hon nu återvänt till Danmark och driver Paper Academy, en mötesplats med fokus på handgjort papper som konstnärligt uttrycksmedel, i Gilleleje på Själland.
3 oktober - 24 oktober, 2020
]]>Henriksen är född 1965 och bor och är verksam i Svolvær, en stad i Lofoten i norra Norge. Från 1983-1985 studerade han grundläggande konst och konsthantverk i Lofoten och fortsatte sedan sin utbildning 1988-1990 vid Statens Högskola för konsthantverk och design i Bergen. Bland hans offentliga arbeten märks bland annat utsmyckningar för Thon Hotel Lofoten, SAS Hotellet Svalbard, Oslo Tinghus, Kystverket Kabelvåg, Leknes Lufthavn, Universitetet i Tromsø och Centralsjukhuset i Karlstad.
Han har tilldelats många stipendier, bland annat Nordland Fylkes Reisestipend, Arcus stipendet, Norsk Kulturråds debutantstøtte och Statens Reise/Studie Stipend.
>> Se alla verk från utställningen